SantaPark

Joulumieli sen kuin kasvaa! Viime lauantaina lähdettiin hyvissä ajoin aamulla ajeleen kohti Rovaniemeä. Varasin jo syksyllä meille yön yli reissun hotelliin ja SantaParkiin. Kerran aiemmin olen tuolla joulumaassa vieraillut, 14-vuotiaana. Eli siitä on aikaa! Paikka oli muuttunut ihan älyttömästi ja uusia juttuja oli pilvin pimein.

Rovaniemeltä napattiin poikien täti kyytiin ja jatkettiin reilu viisi kilometria matkaa SantaParkiin. Paikka oli auennut jo kymmeneltä, joten saatiin siinä kahdentoista aikaan tovi etsiä vapaata parkkipaikkaa autolle. Hyvin mahduttiin kuitenkin ja käveltiin luolan suulle. Lauantaina oli SantaParkin avajaispäivä ja siellä oli erikoisohjelmaa niin ulkona kuin sisällä luolassakin. Ulkotouhuihin ei osallistuttu ollenkaan räntäsateen vuoksi vaan kipiteltiin suoraan luolan uumeniin.

Lipunmyyntipisteellä ei meidän yllätykseksi ollutkaan jonoa juuri ollenkaan ja päästiin tosi nopeasti riisuuntumaan narikoille. Sen jälkeen lähdettiin kävelemään tuo toinen laskeutumisosio jännittävien eläinten äänten säestämänä. Meidän pienempi poika asteli kunnon seikkaulumielellä alas luolaan eli asiaan kuuluvasti hiippaillen ja puhuen hieman kuiskaamalla.

santapark4santapark5

Alas päästyämme tontut tarjoilivat oviaukolla jääglögiä vierailleen. Tai blögiä, kuten meidän esikoinen uudesta herkkujuomastaan hihkui ;D

Ihan ensimmäiseksi suunnattiin keskusaukiolle, jonka lavalla oli vielä menossa hieno Magic Christmas Show. Koko showta ei harmillisesti nähtykään tällä reissulla. Meillä oli tarkoitus mennä katsomaan päivän viimeinen näytös, mutta päätettiinkin lähteä ennen näytöksen alkamista. Nimittäin pojilla alkoi selvästi väsy ja nälkä painaa, joten siinä vaiheessa reilu puolen tunnin odottelu ja tunnin show olisi ollut ihan liikaa.

Mutta asiaan.. keskusaukiolta löytyy myös kahvila ja lounasravintola. Lounaan perässä sinne mentiinkin ja päästiin suoraan hakemaan syötävämme aika vasta katetusta seisovasta pöydästä. Ruokavaihtoehtoja oli paljon. Sieltä löytyi eri liharuokia, kalaa ja kasvisvaihtoehto. Lisänä salaatit ja leivät. Syötiin vatsat täyteen ja lähdettiin tutkimaan luolaa tarkemmin.

santapark12santapark11

Ensimmäisenä suunnattiin jäägalleriaan. Pojat hihkui innoissaan kun galleria oli ”sama kuin Frozenissa”. Tontut puki meille isot lämpimät viitat päälle ja asteltiin sen perään tuonne -10 asteiseen saliin. Patsaat oli kyllä tosi taidokkaasti veistettyjä!

santapark7santapark1

Seuraava etappi oli Satujuna. Tuota junamatkaa jo valmiiksi hieman odottelin kun muistelin sen olleen yhtä huikea silloin edelliselläkin reissulla. Käytiin vierailun aikana kahdesti ajelemassa läpi satumaisten maisemien ja huoneiden. Jonottaa ei tarvinnut muutamaa minuuttia pidempään kummallakaan reissulla.

santapark2

Seuraava paikka oli Joulupukin työhuone. Se oli ainoa kohde, minne kesti jonottaa. Meillä taisi mennä sellainen puoli tuntia. Pojat jaksoi kuitenkin ihan reippaasti odotella vuoroaan valkoparran juttusille. Vanhempi poika ojensi reippaasti edellisenä iltana kirjoittamamme kirjeen pukille. Pojat ei tänäkään vuonna paljoa toivo. Vanhempi toivoi Legon vankisaarta ja nuorempi keksejä. Lisäksi kissalle rahkapurkki ja vauvalle lelukirahvi. Aika hellyyttävät toiveet pojilla ♥ Saatiin Ossin kanssa oudoksuvia katseita pojilta kun ilmoitimme oman toiveemme. Me toivotaan vain rauhallista joulua. Vanhempi poika katseli meitä hetken ja kysyi ytimekkäästi ”Häh?!”

Pointsit muuten tuonne pukin pajalle monestakin asiasta. Joulupukkihan oli tietenkin ihana pojille ja meillekin. Mutta siis tuolla sai aivan rauhassa olla perhe kerrallaan. Paikan puolesta he nappasivat kuvan, jonka olisi saanut huoneen ulkopuolella ostaa. Lisäksi tuolla sai ottaa kuvia omalla kameralla niin paljon kuin huvittaa! Ja ylipäätään koko SantaParkissa sai kuvata joka paikassa. Muistaakseni siinä parin kilometrin päässä Joulupukin pajakylässä on kuvaaminen täysin kielletty sisätiloissa Joulupukin luona. Hmm niin Joulupukki kahdessa paikassa samaan aikaan, on se velho ;D

santapark9santapark10

Pukin luota mentiin askartelupajalle. Pojat askartelivat tonttujen kanssa omat pienet koristetontut. Hetken perästä meidän seuraan tupsahti vielä ystävällinen peikkokin.

santapark16santapark3

Palattiin keskusaukiolle ja sieltä kivuttiin portaat Angry Birds -alueelle. Siellä oli kaikenlaista lähinnä liikunnallista puuhaa talvisessa maisemissa vihaisten lintujen kanssa. Pienen riehumisen jälkeen käytiin ostamassa parit matkamuistot reissusta. Löydettiin meidän tämän vuoden joulukoriste joulukuuseen. Tässä postauksessa lyhyesti kerron, kuinka melkein joka vuosi hankin tai saamme kuuseen uuden koristeen ja kuinka sitten vuosien päästä meidän joulukuusi tulee olemaan ihana sekamelska täynnä koristeita ja muistoja.

santapark8santapark6

SantaPark täytti meidän odotukset ihan täysin. Ei edes ehditty jokaisessa puuhapisteessä ja kohteessa siellä käydä. Eli en siis näe ollenkaan epätodennäköisenä jopa vuosittaista vierailua tuonne joulun ihmemaahan. Tekemistä nimittäin riittää. Lippujen hinnat tuntuu kyllä aika suolaiselta, mutta ne ovat voimassa kaksi perättäistä päivää, joten siihen nähden hinta on ihan ok.

SantaParkista ajeltiin poikien tädin luokse syömään ja kahville. Sieltä sitten kiireen vilkkaa kirjautumaan hotelliin. Yövyttiin nyt toistamiseen Sokos hotelsissa siinä keskustassa. Tilavat lappihenkiset huoneet revontulivaloineen on koko perheen mieleen. Hotellille ei pitkäksi aikaa jääty, vaan ajeltiin Joulupukin pajakylälle ja napapiirille. Keskustasta matkaa sinne on vain noin 7 kilometria.  Melkein kaikki paikat siellä olikin jo kiinni, mutta käytiin fiilisteleen tunnelmaa.

Ihanan jouluista tuolla olikin kun oli vielä lunta maassa. Ja tuossa aukiolla kuului vielä joululaulut useammasta kaiuttimesta.

santapark14santapark15

Pojat, varsinkin vanhempi heistä, tenttasi meitä ihmeissään tuosta Joulupukin kotipaikasta. Kun meillä eletään siinä tarinassa, että Joulupukki tulee Korvatunturilta, mutta tuolla sitten kuulivatkin juurikin tuon paikan olevan Joulupukin kotipaikka. Mutta me pysytellään siinä Korvatunturissa, olkoon Rovaniemi se kakkoskoti sitten. Kerrottiin pojille, että kun ei sinne Korvatunturille voi kuka tahansa mennä niin JP ja tontut tulevat tapaamaan vieraita tänne aina välillä. Hyvin upposi ;D

santapark13

Mukava pikareissu siis takana ja joulumieli kohosi taas muutamat asteet ylöspäin. Oletteko vierailleet SantaParkissa tai onko aikomuksena sinne mennä? Suosittelen kyllä! Tuolla muuten viihtyy ihan aikuisporukallakin jos tykkää fiilistellä joulua. Useampi aikuisporukka siellä näkyi nauttivan olostaan. SantaParkista löytyy kahviloiden lisäksi tunnelmallinen shampanjabaari sekä jäägallerian yhteydestä jääbaari jos haluttaa nautiskella muutakin lämmikettä kuin glögiä. Meillä nuo jäi odottelemaan jotain toista vierailukertaa 🙂