Levi

Meillä oli tosi onnistunut Levin reissu. Ensinnäkin ajomatkoilla ”autotelkkari” oli aivan huippu juttu. Pojat katseli lähinnä Muumeja eikä pitkäkään matka tuntunut yhtään tuskaiselta (keltäkään meistä 😉 ). Jos ei lasketa mukaan rikki mennyttä ilmastointia, mikä toi oman lisän paluumatkaan kun auto oli kuin sauna. Silloin säälitti pojat kun he kuumissaan hikoilivat takapenkillä. Mutta siitäkin selvittiin vähentämällä vaatteet minimiin, pitämällä taukoja ja aina välillä tuuletettiin autoa.

IMG_5432 (800x533)IMG_5427 (800x533)

Levillä oli porukkaa, mutta kuitenkin kivan rauhallista. Me yövyttiin Ossin työpaikan omistamassa mökissä parin kilometrin päässä eturinteiltä. Ensimmäisenä iltana käytiin vain pikaisesti katselemassa paikkoja ja leikkimässä puistossa. Löydettiin perinteinen leikkipuisto ja sen vierestä maksuton liikennepuisto. Siinäpä se ilta meni huristellen. Seuraavana aamuna suunnattiin gondolihissille ja ajeltiin huipulle ihasteleen maisemia. Huikeat maisemat siellä olikin. Näkyvyys oli tosi hyvä ja laskeskeltiin kaukana siintäviä vaaroja ja tuntureita sieltä korkeuksista.

Huipulta palattua syötiin lounasta alhaalla ravintolassa ja otettiin sen perään pieni päivälepo mökillä. Iltapäivällä käytiin lenkillä ja toisessa puistossa leikkimässä ja illalla vielä ajeltiin huipun näköalapaikalle.

IMG_5435 (533x800)IMG_5440 (800x533)IMG_5466 (800x533)IMG_5456 (800x533)IMG_5458 (800x533)IMG_5468 (533x800)IMG_5479 (800x533)

Toinen reissupäivä keskittyi pääosin kesäkelkkarataan. Aamusta laskettiin rata kerran ja lounaan jälkeen vielä kahdesti. Oli niin hauskaa koko porukalla. Pojat istui meidän kyydissä ja hurjapäinä halusivat koko ajan laskea kovempaa. Viimeisen nousun menin hissin sijaan kävellen ylös samalla kun pojat vilkuttelivat hissikopista. Oli aika kuuma nousu auringonpaisteessa. Puolessa välissä tuli vielä kunnon kramppi pohkeisiin, mutta pääsin kuitenkin ylös asti ihan hyvässä vauhdissa. Välillä tosin tuntui, että happi loppuu siihen paikkaan. Onneksi tajusin sentään käydä ostamassa vesipullon mukaan. Haaveilin ennen nousua, että olispa kiva osallistua joskus siellä pidettäviin Arctic Challenge-kisoihin, mutta vaatinee tuon nousun perusteella piiikkusen lisätreenaamista jos sen radan aikoo läpäistä ihan ok aikaan 😀 Tapahtuma on itse asiassa huomenna siellä. Kyseessä on 10 km:n rata, jossa 10 eri (rankkaa) tehtävää pitkin Levin aluetta. Toivottavasti pääsis joskus haastaan itseä tuonne. Ja mikä parasta niin homma suoritetaan pareittain eli voi tsempata toisia pitkin matkaa.

Kasattiin Levin huipulle meidän perheen oma kivikasa, niin kuin retkelle on tapana 😉 Pienin laittaa päällimmäisen kiven.

IMG_5471 (800x533)IMG_5483 (800x533)

Tuonne elokuvistakin tuttuun mökkiin olisi ollut kiva tutustua lähemmin, mutta päätettiin jättää seuraavaan kertaan. Ylämäki on hieman turhan raskas pikkumiehille kiivetä takaisin.

IMG_5512 (533x800)IMG_5486 (800x533)IMG_5520 (800x533)

Kaikkinensa meillä oli tosi kiva reissu ja matkaa olisi haluttanut jatkaa vieläkin pohjoisempaan. Tykätään Lapista koko porukka. Eritoten Ossi, joka on kuin kotonaan tuolla keskellä erämaata. Eikä ihme kun hänen perimä on puoleksi Lapista 🙂 Mutta siis loistovalinta Särkänniemen sijaan. Sielläkin on kyllä mukavaa, mutta kyllä me nautittiin ainakin Ossin kanssa tuolla enemmän. Sai olla rauhassa ja touhuilla kaikkea kivaa koko perheellä. Ja samalla säästettiin rahaa  syksyn mahdollista lomareissua ajatellen. Tosin se säästö ja enemmänkin taitaa mennä nyt tuon rikkinäisen ilmastoinnin korjauttamiseen..

IMG_5487IMG_5488IMG_5494 (800x533)

Vielä on onneksi viikko yhteistä lomaa edessä ennen kuin mulla koittaa paluu arkeen. Pojat ja Ossi jatkavat lomailua vielä seuraavat kolme viikkoa. Onneksi helteet saapui kuin tilauksesta ja saa viettää päivät energiaa tankaten ulkona.