Paris No.1

Viikko sitten suunnattiin äitini kanssa Pariisiin viettämään minilomaa kahdestaan. Torstaina illalla tuleva reissu mietitytti viimeaikaisten tapahtumien johdosta, mutta jännitys katosi kun lähdettiin matkaan. Ja onneksi lähdettiin! Harvoin on niin turvallinen ja turvattu olo liikkua kuin siellä. Joka paikassa partioi kymmenittäin poliiseja ja armeijan väkeä.

IMG_2615 (683x1024)IMG_0561 (1024x768)

Hotellilla oltiin joskus kahden aikaan ja aikalailla heti lähdettiin katseleen miltä se kaupunki oikein näyttää. Noin vartin kävelymatkan päässä oli Notre Damen katedraali.

IMG_2683 (683x1024)

IMG_2647 (683x1024)

Katedraalille tultiin tuolta takapuolen puiston kautta. Todella vaikuttava näky myös sieltä suunnalta! Ennen siirtymistä etupuolelle käytiin katsomassa lähempää vieressä olevaa ”rakkauslukko-siltaa”. Mietiskelin tuossa, että mitenhän silta kestää noiden lukkojen painon kun niitä oli yhtä paljon molemmin puolin?

Notre Dame jätettiin tällä kertaa arvoitukseksi sisäpuolelta. Pitkä jono vierailijoita kiemurteli aukion yli ja ei huvittanut jäädä sinne jonon jatkoksi. Jatkettiin matkaa ja vähän yllättäen tultiin Louvren taakse.

IMG_2662 (1024x683)

Kuvista ei kyllä koskaan saa samaa suut auki loksauttavaa reaktiota.. Jestas miten hieno ja iso tuo paikka olikaan.

IMG_2694 (1024x683)IMG_0522 (768x1024)IMG_2698 (1024x683)IMG_0525 (768x1024)IMG_0536 (768x1024)

IMG_0526 (768x1024)

Kertakaikkiaan upea paikka! Me käytiin katsastamassa vain ne tunnetuimmat kokoelmien helmet eli mm. Mona Lisa, Milon Venus jne. Aikaahan tuonne saisi kuulumaan varmaan viikon verran jos lähtisi kiertämään koko museon läpi. Tuossa pihalla päädyin haastatteluun joka hetken aikaa juteltua selvisi CNN:n uutisiksi. Sitten iski ujous ja en halunnut tulla kuvatuksi 😀

Hotellille käveltiin katuja mutkitellen ja unta ei tarvinnut kymmenen aikaan enää houkutella yhtään.

Lauantai meni puhtaasti shoppaillessa, siitä lisää myöhemmin. Sunnuntaina aloitettiin aamu aamiaisella hotellihuoneessa ja ennen kymmentä jo hypättiin metroon. Ajeltiin Riemukaarelle, josta jatkettiin kävellen Champs Elyseetä pitkin. Edellisenä päivänä meillä meni Ladureen herkkukahvila ja -boutique ohi, joten käytiin korjaamassa tilanne. Luultiin, että sunnuntaisin siellä on kaikki liikkeet kiinni, mutta pikkuhiljaa kauppa toisensa jälkeen avasi ovensa. Muutamien ostoksien jälkeen käveltiin Eiffel-tornille.  Mahtava sekin! Ylös ei lähdetty ollenkaan, vaikka näkymät ois varmasti olleet upeat! Sielläkin oli aivan älyttömästi poliiseja ja armeijan miehiä aseineen turvaamassa.

IMG_2724 (496x1024)

IMG_2825 (683x1024)IMG_2789 (683x1024)IMG_2815 (683x1024)IMG_2806 (683x1024)

Invalidikirkon ohitse palattiin Champs Elyseelle suoraan joulukojujen luokse. Otettiin yhdestä kojusta kuumat omenasiiderit ja myöhemmin syötiin toisesta. Jatkettiin Rue de Rivolia pitkin ja shoppailtiin viimeiset ostokset. Välillä istahdettiin kahvilaan. Samalla ihailtiin valtioiden päämiesten kyyditysautoja niiden hienojen hotellien edessä. Illalla vielä pyörittiin hotellin lähistöllä ja käytiin ostamassa vähän iltapaa ja aamiaisvehkeet. Maanantaina suunnattiinkin kentälle jo hyvissä ajoin.

Palaan vielä varmasti toisen postauksen kanssa aiheeseen 🙂

Pakko tähän loppuun avautua tästä aamusta.. Mulla on vapaapäivä ja ensinnäkin heräsin viideltä enkä saanut enää unta. Pojat menivät aamupäivän ajaksi päiväkotiin kun siellä oli teatterilta joulunäytös ja lisäksi juhlaruokailu. Oltiin niin hyvissä ajoin liikkeellä, että pojat ehtivät mennä aamiaiselle päiväkotiin ja minä olin jo kahdeksan aikaan ajelemassa kaupunkia kohti. Onneksi yksi sekatavarakauppa aukeaa jo kasilta, joten menin sinne kiertelemään ja odotteleen ruokakaupan aukeamista. Ossi vei aamulla ennen töihin lähtöä matot ulos tuulettumaan. Ruokaostosten jälkeen aloitin siivoilemaan ja 11 aikaan hain pojat kotiin. Nyt kello on pian yksi ja jäljellä on enää lattioiden pesu ja vessojen putsaus. Vanhuus on totta ja ikä alkaa näköjään painaa 😀

Nyt siis luudun varteen kiinni ja sitten fiilisteleen perjantaita ja tietenkin tätä joulua!! Mukavaa viikonloppua kaikille!